نرم افزار پخش مویرگی - پلاک خوان - گیت کنترل تردد

سه شنبه 1390/06/29  ساعت 11 و 30 دقیقه و 00 ثانیه

  امروز با این كه پرواز برفراز آسمان ها امری عادی شده و وسایل پرنده متعددی در خدمت بشر قرار دارد، هنوز پرواز یكی از آرزوهای بشر است. هنوز بشر آرزو دارد كه با سرعت ، امنیت و آرامش بیشتری حركت كند و به اهداف گوناگون خود از پرواز برای حمل و نقل ، گشت زنی و دفاع از حریم آسمان ها گرفته تا پرواز به فضا و رسیدن به كرات دیگر دست یابد. چنین اهدافی عامل به دنیا آمدن رشته ای جدید از دل علوم پایه و رشته های مهندسی دیگر گردید كه آن را مهندسی هوا فضا نام نهادند.
هدف رشته هوا فضا تربیت كارشناس در صنایع هواپیما و هلیكوپترسازی و فردی آشنا به مقدمات و اصول مهندسی هوافضا است. طول متوسط دوره 4 سال است. دروس این مجموعه شامل دروس عمومی، پایه، اصلی، تخصصی، كارگاهی و كارآموزی است و زمینه‌هایی چون آیرودینامیك، سازه هوایی، مكانیك پرواز و جلوبرنده‌ها را در بر می‌گیرد. پایه‌های اصلی لازم برای تحصیل در این رشته ریاضیات، فیزیك و زبان خارجی است. برای فارغ‌التحصیلان این رشته امكان ورود به دوره كارشناسی ارشد مهندسی هوافضا وجود دارد. باید توجه داشت كه صنایع هوافضا در دنیا یكی از پیشروترین زمینه‌های تحقیقاتی است و همواره موجبات ترقی و جهش در سایر رشته‌های علوم و مهندسی را فراهم ساخته و در این راستا بودجه‌های عظیم نظامی و غیرنظامی را به خود اختصاص داده است، موضوعاتی از قبیل طراحی و ساخت هلیكوپتر، هواپیمای بدون سرنشین، بدون موتور، عمود پرواز و یا جنگنده از یك طرف و ساخت پایگاههای فضایی، مسافرت به كرات دیگر و جنگ ستارگان از طرف دیگر جامعیت و حساسیت این رشته را بیش از پیش روشن می‌سازد.
ماهیت
مهندسی هوافضا مجموعه‌ای از علوم و توانایی‌های علمی و عملی در زمینه تحلیل، طراحی و ساخت وسایل پرنده‌ نظیر هواپیماها، چرخ‌بال‌ها، گلایدرها، موشك‌ها و ماهواره‌ها است. این رشته بر چهار پایه آیرودینامیك 1 ، جلوبرندگی 2 ، مكانیك پرواز 3 و سازه‌های هوافضایی استوار است.
آیرودینامیك به مطالعه و بررسی جریان هوا، محاسبه نیروها و گشتاورهای ناشی از آن بر روی جسم پرنده می‌پردازد و مهندس هوا فضا با فراگیری این علم به تحلیل جریان‌های پیچیده در اطراف اجسام پرنده پرداخته و با به دست آوردن نیروهای آئرودینامیكی امكان بررسی پایداری و طراحی سازه را فراهم می‌كند.
جلوبرندگی به مطالعه و بررسی سیستم‌های جلوبرنده اعم از موتورهای پیستونی ، توربینی ، راكت‌ها و نحوه تولید نیروی رانش در آنها می‌پردازد.
مكانیك پرواز به مطالعه و بررسی رفتار و حركات جسم پرنده با استفاده از اطلاعات آئرودینامیكی ، هندسی و وزنی می‌پردازد و در واقع علم مكانیك پرواز از عملكرد تشكیل می‌شود و عملكرد به بررسی برد ، مسافت نشست و برخاست، مداومت پروازی در سرعت‌های مختلف و پایداری و كنترل وسایل پرنده می‌پردازد.
و در نهایت سازه‌های هوافضایی به مطالعه و بررسی سازه‌های هواپیما و دیگر وسایل پرنده می‌پردازد و هدف آن طراحی سازه‌هایی است كه علاوه بر استحكام كافی در برابر بارهای آئرودینامیكی و سایر بارهای استاتیكی وارد بر وسایل پرنده، حداقل وزن ممكن را نیز داشته باشند.
در رشته مهندسی هوا فضا از همه علوم از جمله متالوژی ، كامپیوتر و الكترونیك استفاده می‌شود و هدف آن تربیت كارشناسانی است كه كادر مورد نیاز محاسبات ، طراحی ، تحقیقات و ساخت صنایع مختلف هواپیمایی، چرخ‌بال‌سازی و موشكی را تامین سازند. به همین دلیل دانشجویان این رشته موظف هستند كه در طی تحصیل 3 واحد پروژه بگیرند و در تابستان نیز در دفاتر مهندسی صنایع مربوط كارآموزی بكنند.
توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه
بسیاری از داوطلبان آزمون سراسری كه رشته مهندسی هوا فضا را انتخاب می كنند، اطلاعات صحیحی نسبت به این رشته نداشته و آن را با خلبانی یا نجوم اشتباه می گیرند در حالی كه هدف این رشته آماده كردن مهندسی است كه بتواند در زمینه طراحی، ساخت و آزمایش هواپیما فعالیت بكند و در واقع كار مهندس هوافضا قبل از بیرون آمدن هواپیما از كارخانه است و او در مورد چگونگی به پرواز درآوردن یك هواپیما آموزش نمی بیند.
دانشجوی این رشته باید در كارهایش نظم و برنامه‌ریزی داشته باشد چون حجم مطالبی كه در طول یك ترم ارائه می‌شود، زیاد بوده و مطالعه آنها مستلزم یك برنامه‌ریزی دقیق می‌باشد.
زیربنای این رشته ریاضیات است و همچنین فیزیك و شیمی تا حدودی لازم می‌باشد و البته همین‌جا لازم است توصیه كنیم كه دانش‌آموزان اگر در درس زبان خارجی ضعیف هستند، وارد این رشته نشوند چون بیشتر دروس این رشته به زبان انگلیسی وابسته می‌باشد.
دانشجوی این رشته باید آمادگی كار در كارخانجات را داشته باشد. مهندسی هوافضا یك رشته فنی است و عموما كسانی كه وارد رشته‌های فنی می‌شوند، باید آمادگی كار در كارخانجات را داشته باشند و همچنین باید افراد قوی و دارای پشتكار وارد این رشته بشوند تا به یاری اراده قوی خود در پیشبرد این رشته نوپا موفق گردند.


  • آخرین ویرایش:دوشنبه 1391/04/5
نظر بدهید()       
دوشنبه 1390/06/28  ساعت 11 و 30 دقیقه و 00 ثانیه

  حیات در کره زمین که مدام در جنب و جوش و حرکت است، بیشترین انرژی جنبشی، گرمایی و شیمیایی خود را از نفت می گیرد. در واقع به یاری این ماده حیاتی است که کوچکترین موتور ماشین تا غول آساترین ناوگانهای سنگین به حرکت در می آید و هزاران نوع تولیدات و مصنوعات صنایع سنگین و جدید پتروشیمی، کودهای شیمیایی، فرآورده های دارویی، پارچه ها و الیاف مصنوعی، پلاستیک ها، چسب ها، فرآورده های بهداشتی و آرایشی پوششهای استحفاظی ساخته می شود.
خوشبختانه کشور ما در دل خلیج نفت خیز فارس آرمیده است، به عنوان یکی از منابع و معادن بزرگ نفت و گاز جهان به شمار می رود. از همین رو تربیت انسانی متخصص و کارآمد برای بهره برداری درست و بهینه از این سرمایه خداداد و جوابگویی افراد به نیازهای آتی صنعت نفت کشور، بسیار ضروری است. به همین منظور مجموعه کارشناسی مهندسی نفت که دارای چهار گرایش مهندسی اکتشاف نفت، مهندسی استخراج نفت - مخازن نفت، مهندسی استخراج نفت - حفاری و مهندسی استخراج نفت - بهره برداری از منابع نفت می باشد، در دانشگاه صنعت نفت از سال 1378 دایر شده است.
توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه
علاوه بر دو درس ریاضی و فیزیک که دو درس پایه در تمامی رشته های مهندسی از جمله رشته مهندسی نفت است، درس زبان انگلیسی نیز در این رشته اهمیت ویژه ای دارد. چون در دانشگاه صنعت نفت از منابع انگلیسی برای دروس تخصصی استفاده می شود. همچنین در این دانشگاه تنها از بین داوطلبان مرد دانشجو پذیرفته می شود. چون نوع کار فارغ التحصیلان این رشته سنگین است و محیط کارشان نیز خارج از شهر است، دانشجویان این دانشگاه از بین داوطلبان مرد انتخاب می شوند برای مثال یک مهندس حفاری در وزارت نفت باید 15 روز خارج از شهر و دور از خانواده باشد و سپس یک هفته مرخصی دارد. شرایطی که مطمئناً برای خانم ها دشوار می باشد.
معرفی گرایش های مقطع کارشناسی
رشته مهندس نفت تا پیش از سال 78 به عنوان یکی از گرایش های مهندسی شیمی مطرح بود اما از سال 78 با همت دانشگاه صنعت نفت، این رشته که رکن اصلی یکی از بخشهای عمده صنعت نفت یعنی اکتشاف و استخراج نفت و گاز است از مهندسی شیمی جدا شد و در چهار گرایش اکتشاف، مخازن، حفاری و بهره برداری از منابع نفت ارائه گردید. رشته ای که اساس دروس آن مبتنی بر مکانیک سیالات، دینامیک گازها، ترمودینامیک سیالات، انتقال جرم و اقتصاد مهندسی است و هدف آن تربیت مهندسین کارآمدی است که بتوانند روشهای بهینه بهره برداری از منابع نفت و گاز را طراحی و اجرا کنند.
مهندسی اکتشاف
به گفته دکتر مارتین سؤل  زمین شناس آلمانی ، دوران طلایی جستجوی  نفت  به  پایان  رسیده است. چرا که امروزه به طور متوسط از هر هشت  حفاری ، یک حفاری به نفت می رسد که این آمار در مناطقی که به هیچ وجه سابقه حفاری وجود نداشته است، بدتر نیز می باشد. به همین دلیل دانشمندان در جستجوی روشهای نوینی برای پیدا کردن نفت در اعماق زمین هستند تا بتوان با حفاری کمتر، هر چه زودتر به نفت دست یافت. کاری که در حیطه عمل مهندسین اکتشاف نفت می باشد.
اولین مرحله برای بهره برداری یا برداشت نفت، کشف حوزه های نفتی است که این کار توسط لرزه نگاری انجام می گیرد. مهندسین اکتشاف، امواج صوتی را به اعماق زمین فرستاده و سپس امواج برگشتی را اندازه گیری و پردازش می کنند تا به وجود یا عدم وجود نفت در درون زمین پی ببرند. به عبارت دیگر این گرایش ارتباط نزدیکی با زمین شناسی دارد.
مهندسی حفاری
ناگهان انفجاری صورت می گیرد و سپس طلای سیاه از دل زمین فوران می کند و یک حوزه نفتی جدید پدیدار می شود. سالهاست که چنین صحنه ای را در فیلم های سینمایی می بینیم ؛ راهی ساده و ارزان برای رسیدن به ماده حیاتی نفت، اما حقیقت این است که برای رسیدن به یک حوزه نفتی باید حفاری کرد کاری که به تخصص، وقت و هزینه بسیاری نیاز دارد.
هزینه حفاری یک چاه حدود 5 میلیون دلار است گل حفاری حدود20% این هزینه را در بر می گیرد.
وقتی مته الماس برای استخراج نفت به عمق چندهزار متری زمین فرو می رود باید خاک و سنگ کنده شده را به طریقی بیرون آورد که این کار توسط گل حفاری انجام می گیرد. یعنی سیالی توسط لوله های حفاری به داخل زمین رفته و کنده های حفاری را به سطح زمین می آورد. گفتنی?است که این ماده بسیار گران است و به همین دلیل اگر به جای استفاده از گل حفاری روش دیگری مثل نیروی هوای فشرده برای بیرون آوردن کنده ها استفاده گردد، هزینه حفاری به مراتب پاییان خواهد آمد و اینجاست که نقش مهم یک مهندس حفاری آشکار می شود، چون یک مهندس حفاری روشهایی را ارائه می دهد که هزینه حفاری را پایین آورده و راندمان را بالا می برد. همچنین با توجه به شرایط و خصوصیات زمین شناسی و اقلیمی منطقه، نحوه حفاری را که می تواند افقی، عمودی و یا جهت دار باشد، تعیین کند.
یکی از وظایف مهندسی حفاری بررسی خاک زمین حفاری است تا با توجه به نوع خاک، مته مورد نیاز برای استخراج و حفاری به کار برده شود.
همچنین متخصص این گرایش تعیین می کند که چه نوع موادی باید در گل حفاری استفاده شود تا مواد فوق موجب ریزش دیواره های چاه نگردد.
طراحی تجهیزات حفاری و انجام عملیات در مناسبترین شرایط و ارزیابی اثرات تکنولوژی حفاری و استخراج بر محیط زیست کشور و ارائه راههای مناسب برای جلوگیری از تخریب آن،جزو فعالیت های فارغ التحصیل این گرایش است.


  • آخرین ویرایش:دوشنبه 1391/04/5
نظر بدهید()       
یکشنبه 1390/06/27  ساعت 11 و 30 دقیقه و 00 ثانیه

  دوره كاردانی هوشبری یكی از دوره‏های آموزش عالی (از شاخه‏های پیراپزشكی) است و هدف آن تربیت نیروی انسانی كارآمدی است كه هر 1 یا 2 نفر از آنها بتوانند به عنوان دستیار یك متخصص بیهوشی زیر نظر وی در یك بخش اتاق عمل انجام وظیفه نمایند.
فارغ التحصیلان هوشبری توانایی شناسایی دستگاه های اندازه گیری گازهای خون و سایر وسایل مربوط به رشته بیهوشی وتنظیم و کاربرد آنها شناسایی دستگاه های مختلف بیهوشی در اتاق عمل واستریلیزاسیون آنها بیهوش ساختن بیمار زیر نظر متخصص ومراقبت های قلبی و تنفسی وبیدار کردن او در پایان عمل درد شناسی احیای قلبی  ریوی وانجام دادن بی¬حسی ناحیه ای وغیره در موارد کلینیکی پرستاری به روش علمی و مراقبت از بیماران بد حال را دارند.
با توجه به تعدد اعمال جراحی به منظور كمك به متخصصین هوشبری تشكیل دوره كاردانی و كارشناسی هوشبری و تربیت افرادی كاردان و كارشناس در این زمینه و بكار گماردن آنها در بخشهای هوشبری زیر نظر متخصصان این رشته می‏تواند به استفاده بهینه از كار متخصصان بیهوشی بیانجامد.
لطف یك هوشبر در حق بیمار موقعی آشكار می‌شود كه ما در حالت بیداری سوزنی به دستمان فرو می‌رود رشته هوشبری هدفش تربیت افرادی است كه به عنوان دستیار یك متخصص بیهوشی در طول دوره این رشته حداقل 2 سال است و دروس این رشته به صورت نظری عملی و كارآموزی در بیمارستان‌ها عرضه می‌شود.بخش هوشبری اتاق عمل مشغول كار شوند در حال حاضر امكان ادامه تحصیل طی ضوابطی در دوره كارشناسی ناپیوسته پرستاری فراهم می‌باشد.
رشته هوشبری در هر مقطعی که باشد محل کارش مراکز درمانی است. هوشبری یکی از حلقه های تکمیل کننده تیم درمانی است که جهت بهبود بخشیدن به شخص بیمار در مرکز درمانی حضور دارد.
دروس این رشته به صورت نظری عملی وکار آموزی در عرصه است.
فارغ‏التحصیلان هوشبری در صورت تمایل به ادامه تحصیل در رشته مرتبط می توانند از طریق رشته کارشناسی بیهوشی یا پرستاری اقدام نمایند. ادامه تحصیل کاردانی هوشبری در مقطع کارشناسی بیهوشی یا پرستاری به صورت ناپیوسته و در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های پرستاری، آناتومی ، فیزیولوژی و دیگر زیر شاخه های علوم پزشكی امکان پذیر خواهد بود که در صورت پذیرفته شدن در هر یک از رشته های کارشناسی ارشد مذکور , شرح وظایف فرد تغییر یافته و از رشته هوشبری خارج می گردد (ادامه تحصیل در این رشته تا دكترای بیهوشی امكان پذیر نمی باشد)
با توجه به توسعه و گسترش دامنه علوم مربوط به بیهوشی ، رشته کارشناسی هوشبری با تاکید بر یادگیری فعالانه ، نوآوری ، کسب اطلاعات و مهارت های بالینی جدید و مراقبت از بیماران به مطلوبترین شکل ممکن تاسیس شد
این دوره یكی از دوره‏های آموزش عالی (از شاخه‏های پیراپزشكی) است که دانشجویان طی دوره آموزشی با اصول جدید , روشها , تجهیزات و وسایل مورد استفاده در مراقبت از بیمار بیهوش در اعمال جراحی عمومی , تخصصی و همچنین بخشهای مراقبت های ویژه و اورژانسها آشنا شده و نحوه مراقبت از بیماران در مراحل مختلف بیهوشی را به صورت نظری و عملی فرا می گیرند.

كسانی كه دوره هوشبری را به پایان می‏رسانند قادرند:
1- دستگاههای بیهوشی و ما نیتورهای مختلف( تجهیزات کنترلی ) مورد استفاده در اطاق عمل و واحد مراقبت‏های ویژه و دستگاههای تنفس مصنوعی را بخوبی بشناسند، قادر به استریلیزاسیون آنها باشند و بتوانند آنها را تنظیم نمایند و بكار برند.
2- دستگاههای اندازه‏گیری گازهای خون و سایر وسایل آزمایشگاهی مربوط به رشته بیهوشی را بشناسند و تنظیم كنند و بكار برند.
3- تحت نظر متخصص، بیهوش ساختن بیمار را شروع كنند و از بیمار بیهوش مراقبتهای قلبی - تنفسی بعمل آورند و در بازگرداندن بیمار از اثرات بیهوشی با متخصص بیهوشی همکاری نمایند.
4- در بخش های كلینیك درد، احیای قلبی - ریوی و انجام بیحسی‏های ناحیه‏ای و غیره به متخصصان هوشبری كمك كنند.
5- با مطالعه پرونده بیمار و شناسائی وی مطابق اصول علمی از بیمار پرستاری نمایند و نیز در واحد مراقبتهای ویژه از بیماران بدحال مراقبت كنند.
كاردانها و کارشناسان هوشبری نمی‏توانند مستقلاً به امر هوشبری بپردازند و موسسات و بیمارستانها حق ندارند آنان را مستقلاً بكار گمارند.


درس های رشته:

ردیف نام درس ردیف نام درس
1 جمعیت شناسی 2 آناتومی
3 اصطلاحات هوشبری 4 اصول پرستاری
5 اصول مراقبت های ویژه 6 بیماری شناسی
7 تربیت بدنی 8 تنظیم خانواده
9 رفتار در اتاق عمل 10 روش احیاء قلبی و ریوی
11 روش بی هوشی 1و 2 و 3 و 4 12 زبان عمومی
13 فارسی عمومی 14 فورماکولوژی 1 و 2
15 فیزیولوژی 1و 2 16 فیزیک
17 کارآموزی در عرصه 18 معارف اسلامی 1
19 معرفی بیمار 20 میکروب شناسی

رشته هوشبری در هر مقطعی که باشد محل کارش مراکز درمانی است. هوشبری یکی از حلقه های تکمیل کننده تیم درمانی است که جهت بهبود بخشیدن به شخص بیمار در مرکز درمانی حضور دارد.


  • آخرین ویرایش:دوشنبه 1391/04/5
نظر بدهید()   
   
شنبه 1390/06/26  ساعت 11 و 30 دقیقه و 00 ثانیه

مهندسی پزشكی عبارت است از كاربرد مهندسی در پزشكی از طریق مطالعه اصول و عملكرد سیستم های زنده و مدلسازی آن، به كار گرفتن اطلاعات و نتایج حاصل در جهت تشخیص و درمان بیماریها و همچنین جایگزین كردن اسكلت بندیهای صدمه دیده در بدن. هدف این رشته تربیت متخصصانی است كه بتوانند از عهده تجهیز، نگهداری و طراحی دستگاههای پزشكی برآیند یعنی مهندس الكترونیك مجربی باشند كه با زمینه های پزشكی نیز آشنایی داشته و در نتیجه می توانند دستگاههای پزشكی را طراحی كرده و بسازند یا اینكه مسؤول سفارش دستگاه از خارج كشور باشند.
دانشجوی این رشته لازم است در دروس ریاضی و فیزیك قوی باشد زیرا باید دید پایه ای قوی در مهندسی الكترونیك داشته باشد. یعنی با كوشش و مطالعه بسیار هم در دروس اصلی رشته الكترونیك و هم در دروس تخصصی خود توانمند باشد.

همچنین باید ذهنی خلاق همراه با قدرت خلق، آفرینش و ابداع مدلها داشته باشد تا نمونه های متفاوت در زمینه آلات و وسایل پزشكی را بسازد.

علاقمندیها: 

دانشجوی این رشته باید محیط كار بیمارستانی را دوست بدارد یعنی علاقه مند باشد كه در بیمارستان و یا محیط های مرتبط فعالیت كند. داوطلبان این رشته باید با تمایل و رغبت شخصی این رشته و محیط كار آن را انتخاب نمایند.

توانایی های فارغ التحصیلان:

این رشته به گونه ای طراحی شده است كه دانش آموختگان (فارغ التحصیلان) آن می توانند درزمینه طراحی، بهره برداری، نظارت، مدیریت، و نگهداری از سیستمهای مربوط به این رشته وارد شوند. 

آنها در این راستا وظایف زیر را می توانند برعهده گیرند:

الف) نصب و راه اندازی دستگاهها، وسایل پزشكی و تجهیزات فنی بیمارستانها.
ب) تعمیر و نگهداری تجهیزات بیمارستانی.
ج) مشاوره فنی در سفارش و خرید دستگاههای پزشكی.
د) كمك در به كارگیری بهینه از دستگاههای پزشكی.
ه) همكاری در طراحی دستگاههای پزشكی.
و) همكاری در طرحهای تحقیقاتی پزشكی.
ز) مسوولیت فنی و مهندسی بیمارستان.
ح) ساخت وسایل و تجهیزات بیمارستانی.

نمونه هایی از طرحهای تحقیقاتی كه توسط دانشجویان رشته مهندسی پزشكی انجام شده است، به شرح زیر است:

-  طرح (پروژه) پای مصنوعی.
-  طراحی و ساخت دستگاه فشارسنج.
-طراحی و ساخت دستگاه آپتولموسكوپی.
- طراحی و ساخت دستگاه تنفس مصنوعی.
-  تشخیص بیماری (M.S) از طریق بررسی پتانسیلهای برانگیخته.
-  طراحی و ساخت دستگاه دیاترمی.
-  تفسیر اتوماتیك (ECG) به منظور تشخیص بیماریهای قلبی، عروقی.
-  آشكارسازی (QRS) توسط تكنیكهای هوشمند.
-  بررسی بیماریهای پاركینسون توسط تفسیر دست نوشته.
-  طراحی و ساخت هوتر مانیتورینگ.
-  طراحی و ساخت سنسور فنواكوستیك.
-  تجزیه و تحلیل (آنالیز) یك نمونه (مدل) ریاضی برای جریان خون در دریچه های قلب با استفاده از معادلات ناویراستوكس.
-  طراحی و ساخت دستگاه قالب گیری دورانی برای تهیه لنزهای نرم چشم.
-  بررسی روشهای نظری و عملی ساخت وسایل جراحی.
-  ساخت دستگاه اندازه گیری بیوچسبندگی لایه های نرم بدن.

این رشته در خارج از كشور دارای دو گرایش الف) مهندسی زیست پزشكی ب) مهندسی پزشكی بالینی می باشد كه مهندسی زیست پزشكی بیشتر در زمینه طراحی و ساخت ابزار پزشكی و ثبت سیگنالهای حیاتی می باشد و ارتباط زیادی با مهندسی برق دارد. مهندسی پزشكی بالینی بیشتر به بیمارستانها و مراكز درمانی ارتباط دارد. در ایران در مقطع كارشناسی مهندسی پزشكی بالینی ، بیوالكتریك، بیو متریال و بیو مكانیك تدریس می شود.


امكان ادامه تحصیل در دوره كارشناسی ارشد در رشته مهندسی پزشكی در سه گرایش عمده بیوالكتریك، بیومكانیكی و بیومتریال فراهم است. همچنین این رشته دارای دكترای تخصصی نیز می باشد. دانشجو برای گذراندن دوره كارشناسی ارشد مهندسی پزشكی باید 38 واحد درسی و تحقیقاتی شامل 24 واحد درسهای تخصصی، 2 واحد سمینار و 12 واحد پروژه را با موفقیت بگذراند.
این رشته حدود 80% دارای دروس مهندسی الكترونیك است و لذا با مهندسی برق و الكترونیك در رابطه ای تنگاتنگ است. البته در این رشته از واحد های پزشكی قسمتهای فیزیولوژی و آناتومی هم تدریس می شود.


  • آخرین ویرایش:دوشنبه 1391/04/5
نظر بدهید()       
جمعه 1390/06/25  ساعت 11 و 30 دقیقه و 00 ثانیه

  مدیریت دولتی: شاخه مدیریت دولتی همان ‌طور كه از نامش پیداست، متخصصانی را تربیت می ‌كند که بتوانند در آینده، اداره سازمان های دولتی را بر عهده بگیرند زیرا اداره یک سازمان دولتی با اداره سازمان های بازرگانی و صنعتی متفاوت است برای مثال چون در یک بخش دولتی، رقابت وجود ندارد، كاركنان تمایلی به افزایش ارتقای خدمات ندارند و این وظیفه مدیریت است كه بتواند در چارچوب قوانین و مقررات دولتی، با خلاقیت و نوآوری خویش، كارآیی و بهره‌ وری كاركنان را افزایش دهد. هدف ما در رشته مدیریت دولتی، تربیت مدیران شایسته‌ ای است كه بتوانند وظایف پنجگانه محوله را به نحو احسن در سازمان ها و تشكیلات دولتی كشور انجام دهند. این وظایف عبارتند از:

- برنامه ‌ریزی و اجرای آن - سازمان‌ دهی یا تقسیم وظایف بین كاركنان یک سازمان به نحوی كه با تقسیم كار بتواند مهارت پرسنل خود را در پرداختن به كار های جزئی افزایش دهد - عملیات امور استخدامی یا كارگزینی كاركنان جدید - هدایت و راهبری، چون ما معتقدیم كه یك مدیر پس از استخدام نیروی جدید، نمی ‌تواند آن را به یك باره به محیط كار اعزام كند بلكه بایستی تحت هدایت و آماده ‌سازی لازم قرار گیرد تا بالاترین انگیزش‌ های مادی و معنوی در او به وجود آید - نظارت و كنترل، كه از جمله بخش های بسیار حساس است چون در این مرحله یك مدیر با اندازه‌ گیری، سنجش علمیات و توجه به شاخص‌ های كنترل بررسی می ‌كند كه آیا توانسته‌ است به اهداف تعیین شده در برنامه‌ ریزی خویش دست یابد یا خیر؟ و در صورت لزوم اقدامات اصلاحی را در جهت پیشگیری از انحرافات احتمالی به اجرا می‌ گذارد؟ البته وظایف فوق شامل همه شاخه ‌های مدیریت می ‌شود اما متخصصان مدیریت دولتی به این وظایف به شدت اعتقاد دارند.

مدیریت امور گمركی: گرایش مدیریت امور گمركی به منظور تربیت كارشناسان و مدیرانی ایجاد شده است كه ضمن احاطه كلی بر دانش مدیریت و مقوله بازرگانی و تجارت بین‌الملل، دانش كافی در كلیه زمینه‌ های كارشناسی مرتبط به امور گمركی را كسب نمایند، زیرا بدون اشراف بر موازین و مقررات و تكنیك‌ های گمركی، اساساً توفیق در امر بازرگانی خارجی میسر نخواهد شد. در نتیجه لازم است كه تعدادی از دانشجویان رشته مدیریت به طور تخصصی در زمینه مقررات بین ‌المللی و كنوانسیون های گمركی مطالعه كرده و شناخت لازم را درباره سازمان‌ ها و مجامع‌ گمركی بین ‌المللی و سایر سازمان ها و مجامعی كه بخشی از فعالیت‌ های آنان منجر به وضع معیار هایی در سطح جهانی در زمینه مسایل گمركی می ‌گردد، پیدا كنند. گمرک در خدمت تجارت جهان است و گرایش مدیریت امور گمركی نیز بخشی از مدیریت تجاری و بازرگانی است كه در آن نحوه بررسی كالا های وارداتی و صادراتی و نحوه تنظیم اظهارنامه‌ ها و چگونگی ایجاد تعرفه ‌های مالیاتی آموزش داده می ‌شود. همچنین دانشجویان می ‌آموزند بر اساس سیاست اقتصادی كشور، كالا های ممنوعه و غیر ممنوعه را شناسایی كنند.

مدیریت جهانگردی: ایران 1.648.195 كیلومتر مربع وسعت دارد و هر گوشه ‌اش جلوه و لطفی تازه، رمز و رازی دیگر و زیبایی و صلابتی دو چندان دارد. از ایران سخن می ‌گوییم، كشوری كه می ‌توان در یك فصل هم در آب های نیلگون جنوبش تنی به آب زد و هم در كوهستان های سپیدپوش شمالش، به ورزش های زمستانی پرداخت. سرزمینی كه می ‌توان در كویرش به آسمان پر ستاره نزدیك شد و در جنگل های انبوهش معنی واقعی رنگ سبز را دریافت. دیاری كه هر وجب از خاكش، با تو از تمدنی كهن سخن می ‌گوید. اما چرا كشوری با این همه جلوه و جذابیت، تنها سهم اندكی از صنعت سود آور جهانگردی را به خود اختصاص داده است؟ نتیجه یك نظرخواهی كه از خبرنگاران خارجی به عمل آمده است، نشان می ‌دهد كه بسیاری از آن ها بر این اعتقادند كه مدیریت ضعیف، یكی از عوامل اصلی ركود صنعت جهانگردی در كشور ما است؛ چون لازمه توسعه و تقویت صنعت جهانگردی، اطلاع از زمینه ‌های اقتصادی، اجتماعی، جغرافیایی و فرهنگی كشور است تا بتوان امكانات موجود و همچنین مسائل و مشكلاتی كه در راه توسعه این صنعت وجود دارد، شناسایی كرد و سپس بر اساس تحقیقات موجود، یك برنامه‌ ریزی دقیق و عملی داشت و البته چنین كاری تنها به یاری مدیرانی كارآمد و متخصص در صنعت جهانگردی امكان‌ پذیر است. تخصصی كه در شاخه مدیریت جهانگردی آموزش داده می ‌شود. صنعت جهانگردی بعد از جنگ جهانی دوم رونق یافت این صنعت در آن زمان در دست سرمایه ‌داران بزرگی بود كه هدفی جز جلب مشتری بیشتر و در نتیجه سود بیشتر نداشتند و به همین دلیل با مخالفت مردم مناطق توریستی مواجه شدند. چون مردم می‌ دیدند كه كمپانی‌ های بزرگ بهترین مناطقشان را اشغال كرده و چشم‌انداز هایشان را كور می ‌كنند و در نهایت نیز تنها آب و هوای بد، شلوغی راه و سرو صدا عاید آن ها می ‌شود (البته بگوییم که هم اکنون هم این وضع وجود دارد و با تفکرات لیبرالیستی به وجود آمده در صد سال اخیر، اوضاع حقوق بشری در جهان غرب و شرق از این بدتر هم خواهد شد). این اختلاف باعث شد كه صنعت جهانگردی دچار یك تغییر و تحول عمده گردد و به تدریج تبدیل به یك مقوله علمی شود. علمی میان رشته ‌ای كه امروزه دارای گرایش های مختلفی اعم از مردم ‌شناسی جهانگردی، جامعه ‌شناسی جهانگردی، حقوق جهانگردی و مهم تر از همه مدیریت جهانگردی می ‌باشد. گرایشی كه دانشجویان را برای عهده ‌دار شدن فعالیت‌های اجرایی برنامه‌ های جهانگردی آماده می ‌كند. یعنی متخصص این رشته در نهایت باید بداند كه چه نوع جهانگردی را جذب كند؟ چگونه جذب كند و چگونه بازار های جهانگردی جدیدی برای جذب توریست ایجاد نماید؟ تفاوت این گرایش با گرایش‌ های دیگر مدیریت در این است كه جهانگردی كالای خاصی است كه با كالا های دیگر تفاوت بسیار دارد چون این كالا همان جا كه تولید می ‌شود، مصرف می ‌گردد و نمی‌ توان آن را انبار كرد یا در فصل دیگری مصرف نمود. به همین دلیل كالای جهانگردی، بازار ویژه ‌ای می‌ طلبد و تخصص خاصی نیز برای دست‌ یابی به این بازار لازم است. تخصصی كه رشته مدیریت جهانگردی آموزش داده می ‌شود.


  • آخرین ویرایش:دوشنبه 1391/04/5
نظر بدهید()       
  • تعداد کل صفحات :7  
  • 1  
  • 2  
  • 3  
  • 4  
  • 5  
  • 6  
  • 7  
آخرین پست ها
نرم افزار پخش مویرگی

شیشه حمام
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات