تبلیغات
سایت سنجش - کلام متخصص در مورد تغذیه کنکوری ها در ماه رمضان

این مقاله به قلم سمانه خلیلی و در آرشیو سنجش 91 موجود می باشد.

کنکور 91 هم بالاخره سپری شد و عده‌ای از داوطلبان توانستند به دانشگاه راه پیدا کنند و عده‌ای دیگر هم باید تلاش کنند تا جزو قبول‌شدگان کنکور 92 باشند. به گفته‌ بسیاری از کارشناسان تغذیه، عوامل بسیاری مانند وراثت، محیط زیست، بیماری‌ها، دارو‌های شیمیایی و نوع تغذیه در افزایش یا کاهش حافظه نقش دارند و در این بین، تغذیه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و کنکوری‌ها احتمالاً به طور جدی، درس‌خواندن را شروع کرده‌اند. هر چند به اعتقاد بسیاری از دانش‌آموزان تا کنکور 92 زمان زیادی باقی است اما یکی از راه‌‌های موفقیت در کنکور، داشتن حافظه‌ قوی است تا مطالب در درازمدت در ذهن باقی  بماند.

دکتر سید‌علی کشاورز، مدیر گروه تغذیه و بیو‌شیمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره می‌گوید:

«مواد حاوی کافئین نظیر قهوه و انواع کو‌لا‌ها، محرک مغز بوده و باید از مصرف بی‌رویه‌ی آن از همین ابتدای کار خودداری شود. در عین حال، ویتامین E در اکسیژن‌رسانی به مغز و خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد مهاجم به مغز و اعصاب مؤثر بوده و از این رو استفاده از جوانه‌ گندم، بادام، بادام زمینی، فندق و تخمه‌ آفتاب‌گردان توصیه می‌شود.»

 

وی ادامه می‌دهد: «به داوطلبان عزیز توصیه می‌شود که مواد غذایی حاوی چربی‌های اشباع‌نشده دارای فرم ترانس مانند همبرگر، سوسیس، کالباس، کله‌پاچه و... را کم‌تر استفاده کنند. از طرفی استفاده‌ی مناسب مصرف غذا‌های حاوی امگا 3 نظیر ماهی، روغن‌های سویا، کنجد، تخم کتان و گردو الزامی است و موجب تقویت حافظه‌ کوتاه‌مدت و دراز‌مدت آن‌ها می‌شود.

ویتامین C نیز در بهبود عملکرد سلول‌های عصبی و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد. میوه‌جات و سبزیجاتی مانند مرکبات، توت‌فرنگی، گریپ‌فروت، انار، گوجه‌فرنگی، کلم بروکلی، هویج و سویا جزو این دسته‌اند.»

این متخصص تغذیه می‌افزاید: «اسید‌های چرب امگا 3، از دیگر مواد غذایی مؤثر در افزایش حافظه هستند. اسید‌های چرب امگا 3، موجب حفاظت غشای خارجی سلول‌های عصبی می‌شوند و مغز انسان می‌تواند اعمال خود را بهتر انجام دهد. بهترین منبع امگا 3، ماهی‌های آزاد مانند سالمون، ساردین، میگو و شاه‌ماهی است و از دیگر منابع اسید‌های چرب امگا 3 می‌توان به آجیل، سویا، روغن بادام زمینی و روغن زیتون اشاره کرد. ویتامین‌های گروه B به‌ویژه B6 و B12 و تیامین هم در تقویت حافظه نقش دارند و منابع غنی این ویتامین‌ها مخمر، جوانه‌ گندم، برنج قهوه‌ای، دانه‌ سویا، جو دوسر، عدس، تخمه‌ آفتاب‌گردان و گردو هستند.»

دکتر کشاورز خاطر‌نشان می‌کند: «افرادی که مبتلا به کم‌خونی ناشی از فقر آهن هستند، به دلیل نرسیدن اکسیژن کافی به سلول‌های مغزی، بیش‌تر به عارضه‌ کم‌حافظه گی دچار می‌شوند و آهن را می‌توان از مواد غذایی مانند زرد‌آلو، آلو، گوشت قرمز، حبوبات، سویا، تخم کدو و محصولات دریایی به‌دست آورد.

روی نیز در تقویت حافظه نقش دارد. گوشت، جگر، غلات سبوس‌دار، محصولات سویا، لوبیای خشک، تخم‌مرغ، پنیر، حبوبات و سبزیجات سبز تیره و زرد منابع سرشار از روی هستند.»

وی اضافه می‌کند: «همه‌ افراد در هر شرایطی لازم است سه وعده‌ غذایی صبحانه، ناهار و شام را مصرف کنند و حذف هیچ‌کدام از وعده‌های غذایی جایز نیست. 

حتی داوطلبی که چاق است، نباید وعده‌های غذایی خود را حذف کند، در‌غیر این‌صورت در وعده‌ غذایی بعدی با ولع بیش‌تری غذا مصرف می‌کند. رژیم غذایی، باید متعادل و متنوع باشد و کنکوری‌ها باید به این موضوع توجه داشته باشند. در رژیم غذایی باید از همه‌ی گروه‌های غذایی مانند نان، برنج، ماکارونی، سیب‌زمینی، شیر، ماست، لبنیات، گوشت، تخم‌مرغ و ماهی مصرف کرد. لبنیات موجب ‌آرامش بدن می‌شود و داوطلبانی که می‌خواهند خواب راحتی داشته باشند، باید هنگام خواب یک لیوان شیر بنوشند.

همچنین در زمان مطالعه از میان‌وعده‌هایی مانند میوه و آجیل مصرف کنند. باید بدانند که می‌توان به مدد تغذیه‌ی مناسب، روز‌های پر‌اضطراب و تنش را به ایام کار و فعالیت مضاعف تبدیل کرد. تغذیه،‌ روی رشد مغز و افزایش حافظه مؤثر است و افرادی که قصد دارند در رقابت‌های فکری مانند کنکور شرکت کنند، استفاده از مواردی که حاوی پروتئین، ید، آهن و روی باشد، برایشان الزامی است. مشاهده‌ کرده‌ایم دانش‌آموزانی که با کمبود ید مواجه هستند، بهره‌ی هوشی آنها به مراتب پایین تر از دانش‌آموزانی است که چنین مشکلی ندارند.

در عین حال، پر‌خوری، مانع یادگیری می‌شود و در چنین شرایطی انسان‌ها تا 2 ساعت آمادگی لازم برای یادگیری ندارند. اما بهترین زمانی که مغز می‌تواند غذای کافی به‌دست آورد، صبح است. با خوردن صبحانه که حاوی مواد قندی، غلات و چربی‌ها است می‌توان عملکرد مغز را در طول روز افزایش داد.»

نکته‌‌ بسیار مهمی که عده‌ زیادی از داوطلبان شرکت‌کننده در آزمون‌ها به آن توجهی ندارند، این است که این گروه باید سعی کنند با رعایت تنوع و تعادل غذایی، میزان انرژی لازم بدن خود را تأمین کنند، چرا که کمبود انرژی مانع تمرکز داوطلب در دروس می‌شود. البته استرس و اضطراب ناشی از کنکور،‌ گاهی موجب پر‌خوری و کم‌خوری داوطلبان می‌شود. اما داوطلبان باید با تغذیه‌ کامل از همه‌ گروه‌های غذایی و مصرف بیش‌تر میوه‌ها و سبزیجات، از این امر جلوگیری کنند.»

وی در پایان توصیه می‌کند: 
«در زمان کار یا مطالعه، غذا نخورید و برای غذا‌خوردن زمان خاصی را در ‌نظر بگیرید تا با آرامش بیش‌تری غذا بخورید. علاوه‌بر وعده‌های غذایی، چند میان‌وعده‌ هم باید به برنامه‌ غذایی اضافه شود. همچنین آب‌‌میوه، میوه، شیر و لبنیات باید حتماً در برنامه‌ غذایی‌تان قرار گیرد. برای کنکوری‌ها باید مصرف 8 تا 6 وعده‌ غذای سبک جانشین 3 وعده‌ غذای سنگین و حجیم در روز شود. مسأله‌ مهم دیگر این است که استرس، مشکلات گوارشی را تشدید می‌کند و در این دوران، شیوع مشکلات گوارشی مانند یبوست، درد و نفخ شکم بیش‌تر می‌شود که مصرف میوه و سبزی در رفع این مشکلات بسیار مؤثر است. به این ترتیب تمایل به مواد غذایی بسیار شیرین مانند شکلات هم تا میزان زیادی کاهش می‌یابد و مواد مغذی مورد نیاز بدن هم تأمین می‌شود.»

از طرفی، به علت وجود این باور غلط که مغز، انرژی خود را از قند‌ها تأمین می‌کند، مادران، فرزندان خود را به خوردن مواد قندی ترغیب می‌کنند در حالی که استفاده از  قند‌های ساده موجب ترشح انسولین شده و  با ورود این قند‌ها به سلول‌ها، داوطلبی که عادت به مصرف مواد قندی زیاد پیدا کرده، سر جلسه‌ کنکور دچار افت قند می‌شود. پس مصرف قند اضافی ضرورتی ندارد چرا که قند مورد‌نیاز برای فعالیت مغز از طریق تجزیه‌ی نشاسته‌ موجود در غلات تأمین می‌شود. لذا افرادی که دچار افت قند خون می‌شوند؛ فقط نیازمند رژیم‌های پر پروتئین و مصرف محدود‌تر قند در طول شبانه‌روز هستند.» 


نظرات()   
   
توحید
دوشنبه 1392/06/11 ساعت 15 و 57 دقیقه و 04 ثانیه
عالی بود مرسی
p30msb
یکشنبه 1392/05/20 ساعت 00 و 53 دقیقه و 14 ثانیه
سلام

وبلاگتون وفعا خیلی خوووووووووووووووووووبه
یه سر به منم بزن

www.p30msb.ir
امیر
سه شنبه 1392/02/31 ساعت 08 و 42 دقیقه و 10 ثانیه
با عرض سلام و ادب.
وبلاگ جالبیه موفق باشین.
به سایت ما هم سر بزنین www.nowinkala.ir
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
نرم افزار پخش مویرگی


ویزا استرالیا

مهاجرت سرمایه گذاری به استرالیا

شرایط مهاجرت به استرالیا از طریق سرمایه گذاری
شیشه حمام