تبلیغات
سایت سنجش - توصیه‌های ماه های آخر به كنكوری‌ها
دوشنبه 1391/02/18  ساعت 22 و 18 دقیقه و 41 ثانیه

امسال هم مانند سال‌های گذشته ماجرای پرتب‌و‌تاب «كنكور» فكر میلیون‌ها نفر از مردم كشور را به‌خودمشغول كرده و فراز و نشیب‌هایی را با خود به همراه دارد.

  كنكور با وجود همه اضطراب و استرس‌هایی كه به همراه دارد.

حائز ویژگی هاو شرایط خاصی است كه بی‌توجهی به آنها منجر به بروز نتایج نه چندان قابل‌قبول برای داوطلبان خواهد شد. شركت‌كنندگان چنانچه ویژگی‌های هر دوره از درس‌خواندن را به‌خوبی بدانند و باكم و كیف آن آشنا شوند به نتایج بهتری دست خواهند یافت.


اگر نگاهی به تاریخ و مدت زمان باقی مانده به برگزاری این امتحان سرنوشت ساز بیندازیم به‌خوبی درمی‌یابیم كه فرصت چندان زیادی باقی نمانده و باید برای این مدت كوتاه برنامه‌ای دقیق داشته باشیم؛


به ویژه اینكه بسیاری از داوطلبان كنكور در تعطیلات نوروز به نتایج متفاوتی رسیده‌اند كه در برخی منجر به ناامیدی و دربرخی دیگر امیدواری را بیشتر كرده است

.
.
.

امسال هم مانند سال‌های گذشته ماجرای پرتب‌و‌تاب «كنكور» فكر میلیون‌ها نفر از مردم كشور را به‌خودمشغول كرده و فراز و نشیب‌هایی را با خود به همراه دارد.

  كنكور با وجود همه اضطراب و استرس‌هایی كه به همراه دارد.

حائز ویژگی هاو شرایط خاصی است كه بی‌توجهی به آنها منجر به بروز نتایج نه چندان قابل‌قبول برای داوطلبان خواهد شد. شركت‌كنندگان چنانچه ویژگی‌های هر دوره از درس‌خواندن را به‌خوبی بدانند و باكم و كیف آن آشنا شوند به نتایج بهتری دست خواهند یافت.


اگر نگاهی به تاریخ و مدت زمان باقی مانده به برگزاری این امتحان سرنوشت ساز بیندازیم به‌خوبی درمی‌یابیم كه فرصت چندان زیادی باقی نمانده و باید برای این مدت كوتاه برنامه‌ای دقیق داشته باشیم؛


به ویژه اینكه بسیاری از داوطلبان كنكور در تعطیلات نوروز به نتایج متفاوتی رسیده‌اند كه در برخی منجر به ناامیدی و دربرخی دیگر امیدواری را بیشتر كرده است.به‌منظور به دست آوردن اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر درخصوص این موضوع و دستیابی به برنامه‌ریزی دقیق برای این فاصله زمانی با دكتر مهدی نكویی - مشاورتحصیلی وكارشناس برنامه‌ریزی كنكور- گفت‌وگویی انجام داده‌ایم كه درپی می‌آید.


## دكتر نكویی! فرصت چندانی تا برگزاری كنكور باقی نمانده و دانش آموزان و داوطلبان كنكور دراین دوره دچار سردرگمی، ناامیدی و بی‌برنامگی شده،یا به توانایی خود بیش از اندازه امیدوار می‌شوند. داوطلبان دراین دوره چه باید كنند؟

كنكورو آمادگی برای آن دارای 3دوره طلایی است. تابستان، عید و یك ماه آخر. داوطلبانی كه در حال حاضراین مطلب را می‌خوانند 2دوره مهم را ازدست داده اندو باید برای دوره آخر برنامه دقیقی داشته باشند.

در این مرحله افراد با توجه به تلاش‌هایی كه كرده‌اند به نتایج متفاوتی رسیده‌اند؛ عده‌ای امیدوارهستند كه قبول می‌‌شوند، گروهی خسته‌اند و گروهی هم فكر می‌كنند كه قبول نمی‌شوند.


همه این گروه‌ها در عین حال كه درنوعی سردرگمی بسر می‌برند. دركمال ناباوری درس خود را می‌خوانند. این عزیزان باید شرایطی را كه درآن قرار گرفته‌اند به درستی بشناسند و به توصیه‌های زیر عمل كنند:


حتی الامكان ازجمع جدا نشوند.


به‌دنبال برنامه‌های عجیب و غریب و كارهای خاص نباشند.


دانش آموزانی كه باید امتحانات پیش دانشگاهی را پشت سربگذارند، گمان نكنند كه این امتحانات باعث عقب افتادن آنها از برنامه‌ریزی درسی كنكور می‌شود، به‌دلیل اینكه بخش عمده‌ای از سؤالات كنكور مربوط به دوره پیش دانشگاهی است.


داوطلبان درصورتی كه قصد دارند برنامه مشخصی برای خود داشته باشند بایداین برنامه رامشخص كنند و درواقع بدانند كه چه كاری می‌خواهند انجام دهند.نباید به‌دنبال برنامه‌های خاص و عجیب و غریب باشند.


اولویت اول باید با برنامه‌های گروهی و جمعی باشدو داوطلبان باید برنامه‌های آموزش و پرورش را دنبال كنند به‌دلیل اینكه یك روح كلی بر این برنامه‌ها حاكم است.


نكته دیگر اینكه كوركورانه به سمت مقصد حركت نكنند و سعی كنند اطلاعات لازم را درخصوص رشته و دانشگاهی كه در نظر گرفته‌اند به دست آورند و امكان قبولی در این رشته را نیز درنظر بگیرند.در واقع داوطلب تكلیف خود را روشن كند كه آیا با شرایطی كه دارد می‌تواند درتهران یا شهرستان، آزاد یا سراسری قبول شود وقبولی درهركدام چه رتبه‌هایی را نیاز داردو كدام درس‌ها درآن رشته اهمیت بیشتری دارد.


به‌عنوان مثال یك دانش آموزگروه علوم انسانی با معدل 12 تا14 كه تا الان هم زیاد درس نخوانده و هدفش هم حقوق سراسری است، طبیعی است كه نمی‌تواند تصور كند كه در این رشته قبول بشود و فكر كردن به حقوق دانشگاه آزاد هدف منطقی‌تری است؛ ضمن اینكه توجه كردن به بنیه فكری در این مقطع اهمیت خاصی دارد.


## آیا می‌توان دروس رااز نظر اهمیت رده بندی كرد و از طریق این رده بندی در فرصت باقیمانده توصیه‌هایی برای داوطلبان داشت؟

بله، دروس مختلف در كنكور را می‌توان اینگونه تقسیم‌بندی كرد. دروس سرنوشت‌ساز، یعنی دروسی كه میانگین بالایی دارند و همه داوطلبان به سؤالات آنها خوب پاسخ می‌دهند، مانند ادبیات و معارف دردروس عمومی، زیست‌شناسی و شیمی در رشته تجربی، شیمی در رشته ریاضی و روان‌شناسی و جامعه شناسی در رشته علوم انسانی را می‌توان از دروس مهم و سرنوشت ساز نام برد.

اگر دانش آموز این دروس را خراب كند و درصد خوبی به دست نیاورد در رتبه‌ای كه به‌دست می‌آورد بسیار تاثیر دارد و داوطلبان باید بدانند كه چه به این دروس علاقه داشته باشند و چه علاقه نداشته باشند،باید این دروس را خوب بخوانند و حداقل 50 درصد امتیاز را به دست آورند.


گروه دیگر دروس، درس‌های رتبه ساز هستندكه بیشتر داوطلبان در این دروس درصدهای بالایی به دست نمی‌آورندو میانگین این دروس كمتر از 10‌درصد وحتی گاهی اوقات منفی است.


این دروس، دردروس عمومی شامل عربی و زبان می‌شود كه به دلایلی كه در باره آنها توضیح می‌دهم عمدتا خراب می‌شود. درس عربی در پیش دانشگاهی تدریس نمی‌شودو درس سختی است ووضعیت مطلوبی در پاسخگویی نداردو درس زبان علاوه بر سخت بودن آخرین درس در امتحان عمومی است و دانش آموز به‌دلیل عدم‌ آشنایی وعدم‌مدیریت به وقت در پاسخگویی وقت كم می‌آوردو اگر دانش آموزان می‌خواهند رتبه و تراز خوبی بیاورندباید این دروس را به خوبی پاسخ دهند.


دررشته ریاضی درس ریاضی و فیزیك، دررشته تجربی هم وضعیت به همین شكل است در رشته علوم انسانی هم به‌دلیل زیاد بودن تعداد دروس، این دروس به 2 گروه تقسیم می‌شود، دروس رتبه ساز یك كه شامل تاریخ و جغرافی، ادبیات اختصاصی، فلسفه و منطق و اقتصاد است. گروه دوم شامل عربی اختصاصی و ریاضی است.


بدین ترتیب دانش‌آموز در برنامه درسی باید به گونه‌ای عمل كند كه ابتدادروس سرنوشت ساز را خوب پاسخ می‌دهد، حداقل 50درصدو سپس دروس رتبه ساز را . همان‌طور كه می‌دانید دروس رتبه‌ساز، بیشتر نیازمند تست است و دروس سرنوشت ساز بیشتر جنبه خواندن وحفظ كردن دارد.


دانش‌آموزان در اینجا باید به این نكات دقت داشته باشند كه وقتی به آنها گفته می‌شود كه در دروسی بیشتر و در دروسی كمتر تمرین تست داشته باشند علت مشخصی دارد و باید رعایت این نكات را برای موفقیت بیشتر بكنند. اشتباه متداولی كه بین داوطلبان وجود دارد این است كه چون از عربی و زبان خوش‌شان نمی‌آید، تست هم نمی‌زنندو چون ادبیات و معارف را راحت‌تر یاد می گیرند تست بیشتری هم می‌زنند.


اصل سوم این است كه دانش‌آموزان حق حذف هیچ درسی را ندارند. برای اینكه هریك از دروس دارای هویت و ویژگی مشخص ضریب پیوستگی هستند و اگر یك درس به‌طور كامل حذف شد این تعادل به هم می‌خورد.


برای همین دراین فرصت باقیمانده دانش‌آموزان سعی كنند درس‌هایی را كه خیلی اشكال دارند حداقل 20 درصد، تمرین و تست داشته باشند.


## یكی از سؤالاتی كه در این روزها برای داوطلبان مطرح می‌شود، این است كه روزانه چند ساعت درس بخوانند كافی است؛ هرچندكه نمی‌توان نسخه واحدی برای همه پیچید

طبق اصول روان‌شناسی درس خواندن بیشتر از 8 ساعت مفید نیست. مطالعات میدانی نشان می‌دهد كه افراد موفق روزهای تعطیل بین 10 تا 14 ساعت و روزهایی كه درمدرسه هستند بین 6تا8 ساعت مطالعه داشته‌اند كه به‌نظر شاید تناقض داشته باشد ولی این طور نیست چون توصیه‌های روان‌شناسی برای شرایط عادی بیان شده نه موقعیت‌های ویژه مثل زمان كنكور و امتحان كارشناسی ارشد و دكترا. روان‌شناسان و آنهایی كه این توصیه‌ها را می‌كنند خودشان نیز درآن زمان به همین شكل درس خوانده‌اند.

به‌طورمثال دانش‌آموزی كه درطول زندگی‌اش به‌طور مداوم بیشتر از یك ساعت درس نخوانده نمی‌تواند 14 ساعت درس بخواند. پس بهتراست به‌طور تدریجی خود را به این عدد و رقم نزدیك كند. البته این زمان برای روزها و ماه‌های آخر است. اگر افرادی از تابستان اینگونه فعالیت كرده باشد الان كاملا خسته و بی‌رمق شده و توانی برای ادامه مسیر ندارند.اما از ساعت درسی مهم‌تر كیفیت و نتیجه مطالعه است. اگر فردی می‌توانددرساعات كمتر نتیجه بهتری بگیرد دیگرساعت ملاك نیست.


## این نتیجه بهتر را چگونه می‌توان تشخیص داد؟

در این مقطع تنها ملاك نتیجه كنكورهای آزمایشی است وگفته‌ها و احساسات افراد نمی‌تواند ملاك باشدو متغیرهای كیفی بایدبه متغیرهای كمی و متغیرهای قابل اندازه گیری تبدیل شودو حرف و ادعای دانش‌آموز نمی‌تواند ملاك باشد و به قول قدیمی‌ها گوشتی كه می‌خورندباید دنبه داشته باشد.

ر این دوره خیلی وقت‌ها با افزایش ساعت درسی نتیجه بهتر نمی‌شودو خیلی وقت‌ها دانش آموز دچار افت می‌شود. بنابراین باید به‌دنبال یافتن نقطه كور بود و روش‌های درس‌خواندن و تست زدن را تغییرداد.


بسیاری از خانواده‌ها و بچه‌ها تمام تفریحات را كنار می‌گذارند و فقط درس را درنظر می‌گیرند. نه مهمانی نه مسافرت، نه موسیقی، نه ورزش و نه هیچ كاردیگری نمی‌كنند و دچارخستگی ذهنی می‌شوندو میزان بازدهی كاهش پیدا می‌كند.در بسیاری از موارد بااضافه شدن یك نوبت استخر درهفته ویك روز كوهپیمایی و مواردی از این دست نتیجه كاملا دگرگون می‌شود.


در این مقطع فشار كار زیاد است و باید فرد هدف‌های مختلفی را درنظر داشته باشد و اگر شرایط ورود به دانشگاه سراسری را پیدا نكرد به گزینه‌های دیگرنیز فكر كند و اعتماد به نفس خود را از دست نداده و اعتماد به نفس ازدست رفته راپیدا كند و در واقع افراددراین شرایط باید به‌دنبال مشاوره و روش‌های استفاده از آن باشند.


اصل بعدی رعایت بودجه بندی سؤالات كنكوراست. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد كنكور هم مانند همه امتحانات از جمله امتحانات نهایی دارای سرفصل و بارم‌بندی است كه به آن بودجه‌بندی گفته می‌شود. رعایت تعداد سؤالات در هر كتاب در روند مطالعه بسیار مهم است.


به‌عنوان مثال از یك مبحث كه بسیار سخت است یك سؤال ولی از یك مبحث متوسط كه به راحتی قابل جمع بندی است بین 4 تا 5 سؤال می‌آید. برای همین به داوطلبان توصیه می‌كنیم كه مثل نابغه‌ها امتحان كنكور بدهند. كاری كه نابغه‌ها می‌كنند این است كه درست تشخیص می‌دهند و درست پیگیری می‌كنند.


## دكتر نكویی! گاهی داوطلبان، حتی آنهایی كه خوب هم درس می‌خوانند می‌گویند چرا آن‌قدر كه درس می‌خوانیم نتیجه نمی‌گیریم، و یا چرا به اندازه كافی پیشرفت نمی‌كنیم مدتی است درصد ترازمان ثابت مانده یا حتی پایین آمده است علت چیست؟

یكی از شگفتی‌های 3 ماهه آخر این است كه داوطلب با توجه به تلاش زیاد نتیجه نمی‌گیرد. نكته مشترك بین همه این دوستان این است كه خودشان را باور ندارند. این كه این دوستان چه كاری باید انجام دهند كه به‌خودباوری برسند اگر بگوییم درس بخوانید حتما پیشرفت می‌كنید و موفق می‌شوید یا اینكه هیچ عملی بدون جواب نمی‌ماند پیش خود فرض می‌كنند كه اینها فقط دلداری‌های دوستانه معلم و مشاور و پدرو مادر است كه از سرخیرخواهی به فرزندان و دانش‌آموزان می‌دهند و عمدتا این صحبت‌ها را باتردید گوش می‌كنند و باور نمی‌كنند.

اما راه حل بهتری هم هست كه خود فرد باید مطمئن شود كه درحال پیشرفت است. برای همین بعد از هر نوبت درس خواندن و سركلاس حاضر شدن باید از خودشان 2 سؤال بپرسند.اول اینكه موضوعاتی راكه قبلا بلد بودم آیاالان تثبیت شد و خیالم راحت شد و دیگر اینكه آیا مطالب جدیدی را یاد گرفتم. مشخص است كه پاسخ اول از دومی مهم‌تر است؛ یعنی آموخته هایش تثبیت شده باشد از یادگیری مباحث جدید مهم‌تر است.


وقتی دانش‌آموز از این به بعداینگونه به دروس خود نگاه كند- نه به درصد و ترازی كه به دست می‌آورد - با آرامش بیشتری حركت می‌كند و ساعت درسی خود را حفظ و افزایش می‌دهد.


## دانش‌آموزانی با معدل پایین، متوسط و بالا دركنكورهای آزمایشی شركت می‌كند و رتبه 4 یا 5 هزار یا حتی 7 هزار می‌گیرند در فرصت باقیمانده بایدچگونه عمل كنند؟

مهم این است كه دراین 3 ماهه آخر كه تقریبا همه خسته و بریده اندچه كسی با انرژی بیشتری می‌تواندتا انتهای مسیر را بدود. كنكور مثل یك مسابقه دوی استقامت است اگر كنكور به جای یك باردرده مرحله اجرا شود و هرمرحله یك درس باشد تمام داوطلبان یا بیشتر آنها نتایج بسیار شگفت‌انگیزی به دست می‌آورند مانند دوی100متر، زمان كم، مسیركم و انگیزه بالاست و همه به خوبی می‌دوند.

ولی در دوی استقامت كار بسیار سخت‌تر است و خیلی از وقت‌ها كسی كه در دوی‌استقامت جزو نفرات آخر بوده آرام آرام از بقیه جلو میزند و دركمال ناباوری مسابقه را تمام كرده و حائز رتبه می‌شود. (مثال معروف خرگوش و لاك پشت.)


برای همین داوطلبان دقت كنند كه اگر می‌توانند درس و لذت آن را كناربگذارند و بروند سراغ زندگی عادی و این سؤال را از خود بپرسندكه آیا می‌رسیم یانه؟و اگر جوابشان خیر است از ادامه مسابقه صرف‌نظر كنند ولی 99 درصدمواقع می‌دانند كه قبول نمی‌شوندولی باز درس می‌خوانند. دلشان نمی‌آید كه آن را رهاكنند و نوعی خوددرگیری ووجدان درد را باخود حمل می‌كنند. به همین دلیل چون داوطلبان دلشان نمی‌آید كه درس را رها كنند و هنوز كورسویی ته دلشان روشن است، برای همین باید این نقطه را پررنگ كنند و با تمام قوا به سمت مقصد بدوند.


نكته دیگر اینكه بعد از اتمام زمان مسابقه یك ماه فرصت دارند كه با خودشان كنار بیایندكه چه نتیجه‌ای می‌گیرندو با این نتیجه در چه رشته‌ای قبول می‌شوند یا حتی برای سال بعد چه كاری می‌خواهند انجام بدهند؟ الان فرصت فكركردن به این چیزها نیست.


اگر شما تلاش خودرا بكنیدو به جای رتبه 40 هزار رتبه 4 هزار را بیاوریدو به رشته‌های مورد نظرتان كه پزشكی یا حقوق است بروید، می‌گویید كه می‌خواهم رتبه 4 هزار را به زیر هزار تبدیل كنم، پس باید بدهی‌هایتان را كم كنید تا نتیجه سال بعد هم بهتر شود.


شما باید ببینید كه از شما چه می‌خواهند و آن كاررا انجام دهید، نه اینكه شما چه چیزی را دوست دارید؛ درست مثل نابغه‌ها.


  • آخرین ویرایش:دوشنبه 1391/02/18
نظرات()   
   
feet pain
شنبه 1396/06/18 ساعت 17 و 35 دقیقه و 20 ثانیه
Wow! Finally I got a webpage from where I can in fact take useful
facts concerning my study and knowledge.
http://spenceharitzjfjy.jimdo.com/2015/08/16/contracted-toe-tendon-injuries
چهارشنبه 1396/05/18 ساعت 11 و 06 دقیقه و 48 ثانیه
I do not even know the way I finished up here, but I believed this post used
to be great. I don't recognise who you are but certainly
you are going to a famous blogger in case you are not already.
Cheers!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نرم افزار پخش مویرگی

نمای کامپوزیت
چرخ خیاطی صنعتی
دستگاه لیزر
شیشه حمام