تبلیغات
سایت سنجش - مرور به موقع، رمز موفقیت
سه شنبه 1390/12/23  ساعت 10 و 51 دقیقه و 53 ثانیه

یکی از مهمترین مشکلات کنکور، طولانیبودن مدت زمان آمادگی برای آن است که هم سبب خستگی و فرسایش میشود و هم فراموشی مطالب مطالعه شدهی قبلی، باعث ناراحتی و گاهی سردرگمی و یأس داوطلبان میشود. اگرچه فراموشی جزوی از خصیصههای انسانهاست اما قطعاً روشهای مقابله با آن هم وجود دارد.
 
اگر هم عده
ای حضور ذهن خوب دارند یا مطالب را به نظر کمتر فراموش میکنند، بدون شک از همینروشهای مقابله با فراموشی استفاده میکنند و به آن توجه دارند. مرور و تکرار درسها، یکی از این راهحلهاست که باید جدی گرفته شود و برای کسب درصدهای بهتر و نتایج مطلوبتر، بهتر است با دقت و برنامهای منظم، آن را در دستور کار خود داشته باشید. در دوران تعطیلات عید هم یکی از مهمترین و اثربخشترین فعالیتهای داوطلبان کنکور، توجه به این شیوهی مطالعه و پررنگتر کردن مرورها و دورههاست. اما ممکن است چند سؤال پیش بیاید:

پرسش اول اینکه آیا مرور و دوره کافی است و لازم نیست دوباره تمام مطالب خوانده شود؟ و آیا با مرورها و تکرار های دائمی، سطح تسلط فرد در درسها بالاتر میرود و ارتقاء درصد خواهیم داشت؟ شیوه و منابع این مرور و دوره چگونه خواهد بود؟
 

در جواب سؤال اول باید گفت که مسلماً اگر دانشآموز و داوطلب به راستی فرصت دوباره خواندن تمام مطالب را داشته باشد، قطعاً باید آموزش خود را کامل کند. اما دو مشکل برای اینکار وجود دارد. اول اینکه، وقتی داوطلبی، مطلبی را به خوبی آموخته باشد، یادگیری دوبارهی آن، کاری بیفایده و خستهکننده خواهد بود و خواندن کامل دوبارهی مطلب، کمکی به پیشرفت فرد نخواهد کرد اما مرور و دورهی مباحث مهم آن موضوع و تمرین و تکرار مطالب با تست و آزمون، قطعاً برای ذهن فرد جذابتر و مؤثرتر خواهد بود.

دومین مشکل دوبارهخوانی، وقت قابل توجهی است که از داوطلب میگیرد و باز هم تکرار مطالب به تأخیر میافتد و دوباره چرخهی فراموشی شروع میشود و هیچگاه قابل رفع نیست. اما مرور و تکرار به خاطر وقت و زمان کمتری که از دانشآموزان می‌‌گیرد، باعث نزدیکتر شدن دورهها شده و فراموشی را به حداقل میرساند. علاوه بر اینکه داوطلبانی که به دوره و مرور میپردازند، فرصت بیشتری برای تستزنی دارند و تسلط و سرعتعملشان در هر مرحله بهتر از قبل میشود.

جواب سؤال دوم این است که بله، با مرور و تکرار به دلیل توجه به مطالب مهمتر و ایجاد فرصت برای تستزنی و رفعاشکال، قطعاً افزایش سطح تسلط دانشآموز را در پی خواهد داشت. بنابراین هدف از مرور و دورهی درسها، ایجاد فرصت برای تستزنی بیشتر و توجه به مباحثی است که در آنها ضعف مشخصی نمود دارد. در نهایت باید به شیوه و منابع دوره و مرور بپردازیم. 

خلاصهها: شکی نیست در اغلب درسها وقتی داوطلبی خلاصهنویسی داشته باشد، صاحب اولین و مؤثرترین منبع مرور و دوره خواهد بود. چرا که خلاصهها شامل ساختار کلی درس، مطالب مهم و نکات اصلی موضوع خواهد بود و میتواند یادآور تمام مسائل مربوط به درس باشد.

حاشیهی نویسیها: مطالبی هم که در کتابها و جزوهها مشخص کردهاید (با خطکشیها و ...) و نوشتهها و حاشیهنویسیهای داخل این منابع میتواند کار مرور و دورهی شما را سریعتر پیش ببرد. اگر چه در حین استفاده از این نوع نوشتهها، لازم است سرفصلهای کلی درس دوره شود و سپس به نوشتهها مراجعه کنید.

دفتر ارزیابی آزمون: در مرحله‌‌ی بعد مرور میتوان از نکات ویژهای که پس از آزمونهای کلاس یا آزمونهای کلی و از پاسخنامهها آموختهاید، استفاده کرد. این نکات پس از مرور کلی درس میتواند به تشخیص نقاط ضعف و مباحثی که نیاز به تمرین و تکرار بیشتر دارد، کمک کند.


  • آخرین ویرایش:چهارشنبه 1390/12/17
نظر بدهید()   
   
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
نرم افزار پخش مویرگی

سرور مجازی

ماکت سازی

نمای کامپوزیت
چرخ خیاطی صنعتی
تور اروپا
دستگاه لیزر
آموزش فشرده انگلیسی
هولوگرام
لیزر الکساندرایت
ابزار دقیق
گوشی موبایل