نرم افزار پخش مویرگی - پلاک خوان - گیت کنترل تردد

جمعه 1390/08/6  ساعت 10 و 01 دقیقه و 46 ثانیه
نوع مطلب: (پاییز و مدرسه ،) توسط: محمد

روز اول مهرماه، واقعا دیدنی است. تمام بچهها حتی آنهایی که برای دومین بار در یک مقطع شرکت میکنند، سرخوش، شادمان و امیدوارند! شادمان از اینکه کار جدیدی شروع کرده و امیدوار به زمان در پیشرو هستند. اما همه بچهها یک طرف، پیشدانشگاهیها هم یک طرف: آنها اگر چه خوشحال و شادمانند، انگار چیزی ته دلشان مثل کتری آب جوش قلقل میکند.
 
این همه کتاب و جزوه باید خوانده، خلاصه و تست زده شود. صبح تا ظهر که در مدرسه هستیم، بعد از مدرسه، ظهر یکی دو ساعت استراحت و خوابی، عصر تا شب یکی دو کلاس کنکوری، شب، شامی و سریال تلوزیونی و اگر آخر شب وقت شد، یکی دو ساعتی درس خواندنی!! البته اصلاً و ابداً شما جوانان گزینهای که اینگونه کار نمیکنید!!! حقیقت این است که حضور فعال شما در مدرسه باید معادل شود با 4 تا 5 ساعت مطالعهی مفید در خانه. حالا اگر نسبت به دیگران بیشتر میخوانید اما کمتر نتیجه می گیرید، اگر در ساعتهای پایانی کلاس کلافه میشوید، اگر در کلاس از پرسش کردن حذر میکنید، اگر در کلاس دچار حواسپرتی میشوید، اگر در کلاس از معلم عقب میمانید و کند پیش میروید، ضروری است که با تکنیکهای حضور فعال در کلاس آشنا شوید و آنها را به کار ببرید.

1- هدفمند بودن

اصولاً میزان برداشت و جذب شما از هر کلاس، ارتباط مستقیم با هدفی دارد که پیش از ورود به کلاس برای خود در نظر گرفتهاید. سه نفر را تصور کنید که با سه هدف متفاوت به کلاسی وارد میشوند. یکی هدفش این است که آخر کلاس بنشیند و قدری بخوابد! آن یکی میرود که از معلم و بچهها سوتی بگیرد و کمی بخندد! آن یکی دیگر هم با هدف آموختن و فهمیدن وارد کلاس میشود. چنانچه پس از پایان کلاس از آن سه نفر بپرسیم که کلاس چطور بود؟ مطمئن باشید که اولی خواهد گفت: ای یه چرتی زدم! دومی میگوید: خوب بود، خوب خندیدم! اما گفتهی سومی این است که چند نکتهی جدید یاد گرفتم! یادتان باشد که در مقطع پیشدانشگاهی هر کلاسی را جدی بگیرد. پیش از ورود به هر کلاس برای خود هدف روشنی تعیین کنید، مثلاً مشخص کنید که من سر این کلاس میخواهم پروتئینسازی یاد بگیرم یا میروم که مبحث سقوط آزاد را با معلم مرور کنم. میزان برداشت شما از کلاس با هدف شما یکسان است.
 
2- پیشخوانی کردن

فکر میکنم از آمادگی معلم و مشاورها دارند به شما میگویند که پیش از کلاس، قدری از مطلب کلاسی که معلم قرار است درس بدهد، پیشخوانی کنید! این عمل موجب میشود که از همان ابتدا سر کلاس با موضوع کلاس بیگانه نباشید. به دنبال رفع نکات مبهمی هستید که از پیشخوانی برای شما ایجاد شده است. سر کلاس به سؤالات ضمن درس معلم، راحتتر و سریعتر پاسخ میدهید و تمرکز شما در کلاس بیشتر میشود.

3- معجزهی یادداشتبرداری و نحوهی صحیح آن

ضربالمثل چینی است که میگوید (من به مداد کوچکم بیشتر از ذهن بزرگم اعتماد دارم). یادداشتبرداری صحیح در کلاس، ذهن شما را فعال نگه میدارد و از حواسپرتی و خوابآلودگی احتمالی جلوگیری میکند.

اگر میخواهید یک شنوندهی حرفهای و فعال باشید، سر کلاس یادداشتبرداری کنید. یادداشتبرداری در کلاس را جدی بگیرید. نگویید من این مطلب را بلدم و نیازی به یادداشت کردن ندارم. خودتان هم تصمیم به یادداشتبرداری در کلاس کنید، چشمتان به شاگرد اول کلاس نباشد که اگر مینویسد، شما هم بنویسید! البته قرار نیست دبیر هر چه که گفت، بنویسید. روش صحیح یاداشتبرداری این است که شما به نوشتن خلاصه و نکات کلیدی اکتفا کنید. نکاتی که دبیر بر روی آنها تأکید میکند و روی تخته مینویسد. شما به مانند یک شکارچی در کلاس هستید و منتظر دریافت نکات جدید از معلم و ثبت آن به صورت کلیدی و خلاصه در برگه هستید. حواستان باشد که فقط گزیدهی نکات و معلوماتی که یاد گرفتهاید را ثبتبرداری میکنید.
 
اگر در فکر تمیز بودن نوشتههایتان هستید، میتوانید دستنوشتههایتان را در خانه پاکنویس کنید. چنانچه از کلاس عقب ماندید، به جای اینکه دائم سرتان در جزوهی کنار دستیتان باشد، جای مطلب را خالی گذاشته و به ادامهی توضیحات معلم گوش دهید و مطلب عقبمانده را در زنگ تفریح یادداشت کنید.
 
4- پرسشگری مناسب

بزرگی میگوید، ترجیح میدهم لحظهای نادان به نظر برسم و بپرسم تا اینکه نادان بمانم و نپرسم. بعد از خوب گوش کردن، مهمترین کار، شرکت در سؤال و جواب کلاسی است. در مورد طعنه و شوخی دیگران نگران نباشید. یاد گرفتن، خجالت، ترس و تعارف ندارد. شما شال و کلاه کردهاید و به مدرسه رفتهاید که درس را یاد بگیرید. معلم هم آنجاست تا به شما درس را یاد بدهد. اول سؤال خود را یادداشت کنید، سپس خوب به توضیحات معلم خوب گوش دهید، شاید پاسخ سؤال شما در توضیحات معلم باشد. چنانچه نبود، سؤال خود را مؤدبانه و در زمان مناسب مطرح کنید. در ضمن به سؤالات دوستانتان هم خوب گوش دهید. معمولاً ارزندهترین نکات کلاس در سؤالات دیگران است.

5- یک اشتباه بزرگ: به مبارزه طلبیدن استاد

متأسفانه موارد بسیاری در مقطع پیشدانشگاهی دیده میشود که برخی دانشآموزان مطالب را از قبل فرا گرفتهاند و در مدرسه میخواهند معلومات خود را به رخ دیگران و معلم بکشند. گویی که معلم را به نوعی مبارزهی علمی فرا می‌‌خوانند! اکیداً توصیه میکنم چنانچه مطالب را از قبل آموختهاید، از مقایسه کردن اطلاعات خود با معلم بپرهیزید. به دنبال این باشید که نکاتی که از قبل یاد گرفتهاید را با معلم مرور کنید. چنانچه روشهای متفاوتی برای حل مسائل بلد هستید، بهتر است این روشها را به صورت خصوصی برای معلم مدرسه بازگو کنید، چرا که اگر در حین تدریس معلم آنها را بیان کنید، ممکن است معلم برداشت کند که قصد به چالش کشیدن او را داشتهاید. از سوی دیگر، بلد بودن چند راه حل برای مسائل با توجه به نهایی برگزار شدن امتحانات پیشدانشگاهی بسیار مناسب است. بنابراین گام به گام با معلم مدرسه با کتاب درسی و حل تشریحی سؤالات همراه باشید.

6- اهمیت نشستن در مکانی مناسب

جالب است بدانید که رابطهی مستقیمی بین کسانی که در جای مناسب در کلاس مینشینند و پیشرفت تحصیلی آنها وجود دارد. اصولاً قرار گرفتن در جایی که در میدان دید تخته و معلم میباشد، عوامل حواس پرتی را بسیار زیاد کاهش میدهد. از همین ابتدای سال تحصیلی از نشستن در کنار افرادی که کلاس را جدی نمیگیرند، پرهیز کنید. شما در کلاس درس یک هدف دارید و آن هم آموختن مباحث است. پس بهتر است اطرافیان شما نیز با شما هم هدف باشند. جایی را در کلاس انتخاب کنید که عوامل مزاحم کم باشند!
 
منبع: از سری مقالات آقای روزبه خاکسار


  • آخرین ویرایش:پنجشنبه 1390/08/5
نظر بدهید()   
   
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
آخرین پست ها
نرم افزار پخش مویرگی

شیشه حمام
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات