تبلیغات
سایت سنجش - چگونه یک برنامه ریز خوب باشیم
شنبه 1391/01/12  ساعت 14 و 24 دقیقه و 35 ثانیه

  برنامه ریزی جدای از سخت بودن (هم در ایجاد یک برنامه و هم در اجرای آن) دافعه هایی دارد که متأسفانه عده بسیار زیادی حاضر به استفاده از آن نیستند. در دوره پیش دانشگاهی بنا به ضرورت، بسیاری از افراد نیازمند استفاده از برنامه ریزی میشوند اما به دلایلی نمیتوانند به شکل بهینه از آن بهره ببرند که قطعاً یکی از آن دلایل، عدم استفاده و هماهنگی با برنامه ریزی در سالهای تحصیلی گذشته است.

آنچه در این نوشته خواهد آمد، علاوه بر فواید برنامه ریزی در پایه های تحصیلی مختلف دبیرستان، علل شکست برنامه ریزی در این مقاطع نیز خواهد بود.


برخی بر این اعتقاد هستند که برنامه ریزی (به هر نوع) فقط زمانی ضرورت دارد که فرد کارهای زیاد و زمان محدودی در اختیار دارد. در حالی که می توان گفت، آنچه که باعث پیشرفت و موفقیت افراد مختلف در عرصه های تحصیل و تجارت و فرهنگ و هنر میشود، برنامه ریزی و استفاده صحیح از وقت است که لزوماً به کار زیاد یا وقت کم و محدود وابسته نیست.

پس هر دانش آموز و دانشجو و هر کسی که به نوعی موفقیتی را در سر میپروراند، باید با برنامه و تئوری قبلی، کارهایش را پیش ببرد (البته این موضوع با فرض داشتن هدف مؤثر و مستدام خواهد بود).

با این مقدمه، به اصول و فواید برنامه های تحصیلی در دبیرستان می پردازیم.

● اولین اصل در یک برنامه موفق تحصیلی، گسترش اطلاعات و تواناییها در تمام درسها است. بنابراین اگر شما بخواهید فقط بر حسب علاقه و شدت و حدّت رفتار معلم یا تکلیفهای او به درس توجه کنید، مسلماً برخی درسها بیش از حد نیاز و برخی کمتر از حد لازم مورد توجه قرار خواهند گرفت. پس ما در ابتدا باید ارزش و تأثیر  هر درس را در معدل امتحانات پایان سال (در مرحله کنکور) در نظر بگیریم و به همان نسبت، وقت، صرف مطالعه و تمرین آن کنیم. 

این تئوری باعث میشود که یک دانش آموز علاوه بر جزوه و کتاب، به تستها و تمرینهای کتابهای کمک آموزشی توجه کند و مثلاً درسی مثل ادبیات را با دو ساعت در هفته کنار نگذارد، چرا که میبیند در کتابهای مختلف، تستها و تمرینهای متفاوتی وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود. اینکار هم ساعت مطالعه ادبیات را در هفته بالا میبرد و هم تلاش داوطلب را در طی هفته، ارتقاء می دهد.

● اصل دوم در یک برنامه خوب، دوره و تکرار درسهای مختلف است. متأسفانه بسیاری از دانش آموزان با اینکه بسیاری از مباحث قبل را فراموش میکنند، تا شب قبل از امتحانات یا تا وقتی دبیر تأکیدی بر پرسش و دوره نداشته باشد، حاضر به مطالعه درس نیستند. همین امر باعث کاهش ساعت مطالعه آنها میشود و گاهی نیز تصور میکنند که واقعاً کاری برای انجامدادن ندارند؛ پس نیازی به برنامه یا ساعت مطالعه بیشتر نیست، در حالی که دوره و تکرار، علاوه بر جلوگیری از فراموشی، سبب افزایش تسلط بر مطالب نیز می شود.

● اصل سوم در این فعالیت، استفاده دقیق از روزهای تعطیل است. متأسفانه تجربه نشان میدهد، دانش آموزان در سالهای پایه دبیرستان، روزهای تعطیل را با کمکاری، به خواب و تفریحات بی برنامه و گاهی توجیه نشده میگذرانند. به همین سبب، طی هفته به دلیل فشردگی کارها یا تکالیف، احساس میکنند امکان انجام کار دیگری وجود ندارد.

واقعاً هم نمیتوانند برنامه دقیق و مؤثری را انجام دهند، چرا که در طی هفته فرصتی ندارند و روزهای آخر هفته هم به دلیل بدخوابی یا کم خوابی در طی روزهای قبل، به خواب میگذرد. بنابراین اگر کسی به دنبال چیدن برنامه دقیق در سالهای پایه دبیرستان است، باید از روزهای تعطیل هم به بهترین شکل برای مطالعه درس بهره ببرد و برای تفریح و استراحت خود نیز برنامه از قبل تعیین شده داشته باشد.

● اصل چهارم، استفاده و هماهنگی با آزمونها و کنکورهای آزمایشی است. متأسفانه حجم فعالیتهای درسی در طی سال تحصیلی در دبیرستان، چندان قابل توجه نیست و این موضوع را دانش آموزان وقتی متوجه میشوند که به دوره پیش دانشگاهی پا میگذارند. به همین دلیل استفاده از یک کنکور آزمایشی معتبر میتواند علاوه بر افزایش کارآیی آنها، برنامه ای مدون برای مطالعه، در اختیارشان قرار دهد تا بدین شکل فعالیتهای آنها، از حجم قابل قبولی برخوردار شود. در عین حال، این آزمونها میتواند اشکالات عمده فرد را به ویژه در حیطه تست زنی و سرعت عمل، به او متذکر شوند.

● اصل پنجم، استفاده از مرورهای روزانه برای درسهایی است که دبیران در آن روز تدریس میکنند. مطالعه درسهای روز در دبیرستان (به دلیل حجم کم مباحث تدریس شده در یک جلسه) به افزایش یادگیری و تسریع در آموزش درسها کمک میکند. پس لازم است که 20 تا 30درصد وقت مطالعه هر روز را به مرور درسهای آن روز اختصاص داد.

● اصل ششم، تنوع مطالعاتی روزانه است که فرد با برنامه ریزی یاد بگیرد در یک روز به دو یا چند درس توجه کند. اینکار علاوه بر تکرار درسها در طی هفته، از خستگی دانش آموز و افت ساعت مطالعه او در یک روز کم می کند.

قطعاً با توجه به این اصول میتوان در دبیرستان دانش آموز موفقی بود و نیز در کنکور هم خوش درخشید. اما عللی که باعث می شود برنامه های فرد در دبیرستان به خوبی اجرا نشود، عدم جدیت فرد در مطالعه و تست زنی، توجه صرف به تکالیف دبیران و امتحانات آنان و تلف کردن روزهای تعطیل و بی توجهی و جدی نگرفتن آزمون های آزمایشی است.

مطمئن باشید اگر هدفی دقیق برای خود تعیین کنید و با یک کنکور آزمایشی به طور جدی هماهنگی داشته باشید، بسیاری از مشکلات شما برطرف خواهد شد و یک دانش آموز دبیرستانی با 25 تا 30 ساعت مطالعه در کل هفته می تواند علاوه بر ارتقاء قابل توجه معدل، بهترین نتایج را در سال های پایه و پیش دانشگاهی کسب کند. 

فراموش نکنید رتبه های تک رقمی و دو رقمی کنکور اصولاً از پایه های درسی بسیار خوبی برخوردارند و کاری را که بسیاری میخواهند در دوره پیش دانشگاهی انجام دهند، آنها در سال های پایه در برنامه های منظم خود گنجانده اند.


  • آخرین ویرایش:شنبه 1391/01/12
نظر بدهید()   
   
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
نرم افزار پخش مویرگی


ویزا استرالیا

مهاجرت سرمایه گذاری به استرالیا

شرایط مهاجرت به استرالیا از طریق سرمایه گذاری
شیشه حمام